
Optymalizacja operacji
(procesy, projekty, rozwój)
Jeśli oczekujesz poprawy 10-20-30% to dla mnie oznacza, że nie chcesz zmienić w firmie nic poważnego.
Trochę podpicować. Upewnić się, że wszyscy rozumieją cele strategiczne. Troszkę poprawić komunikację. Zoptymalizować procesy.
Żeby coś zmienić musisz mierzyć wyżej. 100%, 200%, 500%
Ta usługa jest dla Ciebie, jeśli

- Potrzebujesz zmniejszyć koszty, przyśpieszyć dostarczanie wartości, poprawić komunikację i zoptymalizować firmę, która rosła latami
- Planujesz wdrażać systemy informatyczne i nie chcesz informatyzować złych procesów
- Pod wpływem turbulentnego otoczenia potrzebujesz wprowadzać zmiany w wielu miejscach organizacji i chcesz zbudować system organizacyjny, który na to pozwoli
- Wdrażasz nową strategię, zmieniasz model biznesowy
- Identyfikujesz problem z komunikacją bo wiele osób powinno otrzymać tą samą wiadomość, w spotkaniach bierze udział wiele osób z wielu działów, decyzje są zatwierdzane przez wiele osób
- Procesy stały się bardziej skomplikowane
- Gasisz pożary, zamiast rozwijać biznes
- Coraz większe działy okopały się w swoich funkcjach i przestały współpracować, spadła ich efektywność


Dlaczego nie osiągasz oczekiwanych efektów?

Może czytałeś blogi, pobierałeś darmowe poradniki, brałeś udział w różnych programach rozwojowych lub pracowałeś z konsultantami. Jednak efekty nie są zadawalające. Dlaczego te metody nie zadziałały? Dlatego, że większość osób wprowadza interwencję nie tam, gdzie leży problem, tylko tam, gdzie są widoczne jego skutki. Większość niezależnych specjalistów ma doświadczenie w operacjach, ale nie patrzy na firmę jak na system. Szuka prostych i szybkich rozwiązań koncentrując się na procesie, zadaniu, czy pojedynczym pracowniku. Brak doświadczenia w zarządzaniu całą firmą nie pozwala popatrzeć na problem całościowo i stworzenie rozwiązania systemowego.
Gdy zrozumiesz model zmian, już nigdy nie poświęcisz energii na niewłaściwe działania.
Gdzie uciekają Ci pieniądze?
Jeśli zaznaczysz chociaż jeden punkt dotyczy Twojej firmy to możesz czytać dalej, bo znajdziesz tam rozwiązania swoich problemów.
- To wszyscy pracownicy > 10% załogi, którzy nie tworzą i nie dostarczają wartości do klientów
- To wszystkie projekty, które nie tworzą zdolności biznesowych wspierających przewagi konkurencyjne
- To koszt każdego działania i komunikacji w procesie, który nie posuwa prac do przodu i nie tworzy wartości dla klientów, a tylko zwiększa liczbę stanów w którym przedsiębiorstwo może się znaleźć (spaghetti)
- To koszt wszystkich klientów, którzy od Ciebie odeszli i tych dla których byłeś za drogi i nie kupili Twoich produktów
- To czas spotkań na których nie rozmawia się o strategii, zdolnościach biznesowych, funkcjach produktów i kulturze organizacyjnej
- To koszty rotacji pracowników, którzy zostali niedopasowani do kultury organizacyjnej
- Podejmowanie decyzji (oprócz strategicznych) na górze i koszty wynikające z opóźnienia w ich wdrożeniu
- Mikrozarządzanie, czyli czas poświęcany na zarządzanie pojedynczymi pracownikami zamiast zespołami
- Inwestowanie w zdolności wspierające (ludzie, procesy, technologie), które są powyżej średniej w branży
- Marketing push
- Konsekwencje decyzji nie podjętych na podstawie ekonomii i danych
- Opóźnienia oraz zmiany w projektach realizowanych kaskadowo
- Inwestowanie w oprogramowanie nie wspierające tworzenia i dostarczania wartości do klientów ponad wersje ustandaryzowane tych programów
- Zgromadzone dane, które nie poprawiają doświadczenia klientów lub efektywności
Poznaj nasz proces optymalizacji operacji
Kompletny proces obejmuje 6 etapów wraz z etapem planowania wdrożenia zmian i wdrożeniem.



Etap 1: Wizja i strategia
Przeanalizuj czy realizowane cele są zgodne z wizją i strategią. Zdefiniuj portfel modeli biznesowych.
- Grupy docelowe
- Propozycja wartości (produkty, usługi)
- Redukcja kosztów
- Kanały dystrybucji i relacje
- Zasoby


Etap 2: Kultura organizacyjna i przywództwo
Jakiej kultury potrzebujesz, żeby wdrożyć strategię:
- Wartości
- Wyróżniki kultury
- Widoczne atrybuty kultury
- Styl przywództwa


Etap 3: Docelowy model operacyjny
Zdefiniuj zasady tworzenia modelu operacyjnego i sposób tworzenia wartości:
- Doświadczenie klienta (zrozumienie jak powstaje wartość)
- Strumienie wartości (jak dostarczana jest wartość)
- Zdolności biznesowe (tworzą wartość)
- Outsourcing/usługi wspólne
- Front/back office
- Przepływ między zdolnościami


Etap 4: Projekt organizacji
Zaprojektuj organizację, która będzie wdrażała strategię. Zdefiniuj sposób realizacji zdolności w celu jak najlepszego wykorzystania zasobów.
Ludzie:
Zdefiniuj wymagania odnośnie pracowników, którzy zrealizują cele i będą tworzyć zdolności biznesowe:
- Ile osób potrzebujesz i w jakich zespołach
- Role i odpowiedzialności
- Profile kompetencji zespołów
- Struktura organizacyjna
Procesy:
Zdefiniuj procesy, które będą realizowały zdolności biznesowe i dostarczały usługi biznesowe. Zdefiniuj mierniki KPI/OKR.
Technologia:
Ustal jakie aplikacje są niezbędne do tworzenia i dostarczania produktów/usług do klientów zaprojektowanymi kanałami oraz do wsparcia procesów. Zaprojektuj jaka infrastruktura jest potrzebna do realizacji warstwy aplikacyjnej.


Etap 5: Zarządzanie i raportowanie
Zdefiniuj zasady zarządzania, metody organizacji i przepływu pracy zespołów i wymagania odnośnie raportowania potrzebne do efektywnej pracy organizacji


Etap 6: Planowanie wdrożenia i wdrożeni
Zdefiniuj strumienie wartości oraz strumienie rozwojowe, które będą wdrażały docelowy model. Wdrożenie polega na budowaniu zdolności biznesowych (ludzie, procesy, narzędzia). Wdrożenia prowadzimy z wykorzystaniem sprawdzonych metod Lean EA i Agile.
Celujemy w takie wyniki
wzrostu obrotów wypracowany tą samą l. pracowników
wzrostu obrotów w 6 m-cy od zmiany kultury organizacyjnej
wzrostu wydajności zespołu w 4-m-ce
wzrostu zysku w 6-m-cy
Przykładowe referencje
Nie musisz nam wierzyć. Sprawdź jak inni oceniają nasze kompetencje. Zobacz pełną listę referencyjną >



Sukces to nie kwestia przypadku, ale strategii, wiedzy, pasji - no i odwagi!
Na co czekasz. Umów się na spotkanie i już teraz zacznij zmieniać swoją firmę.